پرینت

صندوق فروشگاهی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

Posted in مقالات

صندوق فروشگاهی به رایانه کوچکی گفته می شود که دارای نرم افزار فروشگاهی بوده و به منظور ثبت اطلاعات خرید و فروش روزانه، نگهداری هزینه و موجودی کالا در یک واحد صنفی مورد استفاده قرار می گیرد. در بعضی از واحد های شغلی نیز در کنار صندوق فروشگاهی از یک بارکد خوان، کشوی پول و چاپگر فیش جهت تسریع امور کاری خود و همچنین مدیریت بهتر استفاده می شود.

اما هدف از استفاده ی یک صندوق فروشگاهی چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

هدف از به کارگیری یک سامانه فروش، مدیریت خرید، فروش، هزینه، موجودی کالا، ارائه انواع گزارشات جهت تصمیم گیری بهتر یا تهیه یک آمار مشخص، تسریع و بهبود روند فروش و در نهایت صدور الکترونیکی فاکتور فروش می باشد.

 لازم به ذکر است که هر ساله تعدادی از اصناف ملزم به تهیه و استفاده از این صندوق ها می گردند که این امر می تواند تاثیر بسزایی در روند اصناف داشته باشد.

 

مشمولان فراخوان شده برای نصب و به کارگیری صندوق مکانیزه فروش شامل:

 

1.     فروشندگان لوازم یدکی خودروهای سبک و سنگین و ماشین‌آلات راه‌سازی، کشاورزی و ساختمانی (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

2.     صاحبان تعمیرگاه‌های مجاز خودرو و انواع وسائط نقلیه سنگین و ماشین‌آلات راه‌سازی، کشاورزی و ساختمانی

3.     فروشندگان تجهیزات و تأسیسات حرارتی و برودتی، شوفاژ و تهویه مطبوع و لوازم مربوط (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

4.     فروشندگان لوازم بهداشتی ساختمان (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

5.     فروشندگان تزئینات ساختمان (موکت، کفپوش، انواع پرده، کاغذ دیواری، شومینه و کارهای تزیینی چوبی و فلزی)، (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

6.     فروشندگان انواع تلفن (ثابت و بی‌سیم)، همراه و تجهیزات جانبی آن (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

7.     تولیدکنندگان و فروشندگان مبل، مصنوعات چوبی و فلزی و غیر فلزی اعم از اداری و خانگی (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

8.     فروشندگان فرش ماشینی ، تابلو فرش، موکت و قالیچه ماشینی (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

9.     فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

10. فروشندگان لوازم طبی بیمارستانی،آزمایشگاهی و دندان پزشکی و دندان سازی وانواع لوازم وتجهیزات پزشکی (نمایندگی، عمده و خرده فروش)

هستند که از ابتدای سال ۱۳۹۳ ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش مکانیزه (POS فروشگاهی) یا رایانه دارای سیستم نرم افزار فروشگاهی و صدور الکترونیکی صورتحساب فروش (فاکتور) مطابق نمونه اعلام شده در دستورالعمل موضوع مواد ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده و ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم هستند.

مؤدیان مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش (مکانیزه فروش) یا رایانه دارای سیستم نرم‌افزار فروشگاهی، در صورت عدم استفاده از سامانه‌های مذکور از معافیت مالیاتی مقرر در قانون برای سال مربوط محروم خواهند شد.

در ضمن هزینه‌های انجام شده بابت خرید، نصب و راه‌اندازی دستگاه سامانه صندوق فروش (pos مکانیزه فروشگاهی) یا رایانه توسط صاحبان مشاغل مذکور (اعم از سخت افزار و نرم افزار) ، از درآمد مشمول مالیات مؤدیان مزبور در اولین سال استفاده قابل کسر خواهد بود.

تمامی کسب‌وکارهای خرد در کشور بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت صنعت و معدن، شورای اصناف و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به امضا رسیده باید به صندوق مکانیزه فروش (pos) مجهز شوند.